Uit het Nibudonderzoek komt naar voren dat ruim 14 procent van de consumenten
het afgelopen jaar zware betalingsachterstanden heeft gehad. Hieronder valt
een loonbeslag, het afsluiten van de energie of het te laat betalen van de
huur/hypotheek. Het zijn vooral consumenten tussen de 25 en 44 jaar die
betalingsachterstanden hebben. In totaal hebben 2000 personen een
vragenlijst ingevuld.
Als oorzaak van de schulden geeft 42 procent van de consumenten met zware
achterstanden aan dat er een onverwachte uitgave kwam, 39 procent had te
maken met een terugval van het inkomen en 28 procent wijt het aan een
slechte administratie. ,,Ruim 40 procent van de Nederlanders met een
rommelige administratie geeft aan dat het bijhouden van de administratie
geen prioriteit heeft”, aldus het instituut.
Het Nibud bekeek voor het onderzoek gedragskenmerken, omgevingsfactoren en
persoonskenmerken. Daaruit kwam naar voren dat financiële vaardigheden en
kennis minder invloed hebben dan iemands houding. ,,Een langetermijnvisie
hebben, verleidingen kunnen weerstaan en spaarbehoeftig zijn, verkleinen de
kans op financiële problemen”.
Ook de hoogte van het inkomen speelt geen rol bij het risico op geldproblemen,
wel vergroot het hebben van een uitkering de kans op problemen. Het hebben
van kinderen is van invloed, de aan- of afwezigheid van een partner speelt
geen rol.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl